close
تبلیغات در اینترنت
مباهله اثبات حقیقت اسلام .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

مباهله اثبات حقیقت اسلام

تصویر مرتبط

مباهله در واقع مرحله ای است که دین اسلام در برابر لجاجت کسانی که نمی خواستند قدرت و حقانیت اسلام را قبول کنند به پیروزی رسید.نجران منطقه ای در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار داشت که هفتاد دهکده تابع خود داشت. 

پیامبر اسلام در سال دهم هجرت نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و طی آن مسیحیان نجران را به دین اسلام دعوت کرد. نمایندگان پیامبر اسلام، عتبه بن غزوان و عبدالله بن ابی‌امیه و الهدیر بن عبدالله و صهیب بن سنان، نامه را به اسقف مسیحیان نجران رساندند.

 فرازی از نامه آن حضرت:

به نام خدای ابراهیم ، اسحاق و یعقوب. از محمد (ص) پیامبر خدا به اسقف نجران ؛ خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش می کنم  و شما را از پرستش « بندگان» ، به پرستش « خدا» دعوت می نمایم . شما را دعوت می کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند وارد گردید، اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حکومت اسلامی جزیه بپردازید و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود.

مردم نجران نمی خواستند دعوت پیامبر را بپذیرند لذا هیئتی را به سوی مدینه گسیل داشتند . هیئت مسیحیان نجران متشکل از ۴۰ یا ۶۰ یا ۷۰ نفر به مدینه رفتند که بزرگان این هیئت را چنین نام برده‌اند:

ابوحارثه بن علقمه که اسقف اعظم اهالی نجران بود و عاقب که اسم او عبدالمسیح بود و سید که اسم او ایهم بود. این افراد به مذاکره با پیامبر (ص) پرداختند. بخشی از مذاکره آنان چنین است:

 رسول خدا (ص) به آنها فرمود:

من شما را به آئین توحید ، پرستش خدای یگانه و تسلیم در برابر اوامر او دعوت می کنم . سپس آیاتی چند از قرآن برای آنان تلاوت نمود.

نمایندگان نجران:

اگر منظور از اسلام ، ایمان به خدای یگانه جهان است ، ما قبلاً به او ایمان آورده و به احکام وی عمل می نمائیم.

پیامبر اکرم (ص)  :

اسلام علائمی دارد و برخی از اعمال شما ، حاکی است که به اسلام واقعی نگرویده اید . چگونه می گوئید که خدای یگانه را پرستش می کنید ، حال آنکه شما صلیب را می پرستید ، از خوردن گوشت خوک پرهیز نمی کنید و برای خدا فرزند قائلید؟

 نمایندگان نجران :

ما او را (مسیح) خدا می دانیم زیرا او مردگان را زنده کرد بیماران را شفا بخشید ، و از گِل پرنده ای ساخت و آن را به پرواز درآورد ، و تمام این اعمال حاکی است که او خدا است.

پیامبر اعظم(ص):

 نه ! او بنده خدا و مخلوق او است ، که خدا او را در رحم مریم قرار داد و این قدرت و توانایی را خدا به او داده است.

یکی از نمایندگان نجران:

 آری او فرزند خدا است زیرا مادر او مریم ، بدون اینکه با کسی ازدواج کند ، او را به دنیا آورده است . پس پدر او خدای جهان می باشد.

در این هنگام ، فرشته وحی نازل گردید و به پیامبر گفت که به آنان بگوید :

« وضع حضرت عیسی از این نظر مانند حضرت آدم است که او را با قدرت بی پایان خود ، بدون اینکه دارای پدر و مادری باشد از خاک آفرید. » ( آل عمران /٥٩)

نمایندگان نجران که نمی خواستند حق رایپذیرندگفتند :

 گفت و گوهای شما ما را قانع نمی کند. راه این است که در وقت معینی با یکدیگر مباهله نمائیم ، و بر دروغگو نفرین بفرستیم ، و از خدا بخواهیم دروغگو را هلاک و نابود کند.[٢]

در این هنگام ، حضرت جبرائیل نازل گردید ، آیه مباهله را  آورد تا پیامبر (ص) با کسانی که با او مجادله می کنند و حق را نمی پذیرند به مباهله برخیزد

نتیجه تصویری برای المباهله                                
.

فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقـُل تعالوا نَدعُ ابنائنا وَ ابنائکُم وَ نِسائنا و نِسائکُم وَ انفُسَنا وَ انفُسَـکُم ثُمَّ نبتـَهـِل فـَنَجعل لعنة الله علی الکاذبین.

دعوتشان کن به روز مباهله تا دروغ های دشمنان آفتابی شود و نیرنگ هایی را که چیده اند نقش بر آب گردد.
خداوند به پیامبر وحی کرد:

کسانی با توأند که خدا با آنهاست. امیرمؤمنان، سیده زنان و دو سید جوانان اهل بهشت. اینان اگر دستی تکان بدهند، آسمان خواهد تپید. اینان سندهای زنده الطاف خداوندی اند بر زمین. تا اینان با تواند، غمی نخواهی داشت که امتداد هستی ات گره خورده است به حبل المتین، به عروة الوثقی!
اهل بیت خویش را همراه خویش ببر که آنان آبروی زمین اند. آنان شریک دعوت توأند؛ شریک دیده ها و شنیده هایت، شریک دردها و رنج های سال های بعثت. چهار شریک خویش را با خود ببر تا نقطه پایانی باشد بر ادعاهای پوشالی. آنان پشت و پناه آفرینش اند و اگر پایشان بلغزد، آفرینش سقوط خواهد کرد. آنان را ببر تا نتوانند اِنْ قُلْت بزنند بر باورهای راستین تو.
 به آنان (مسیحیان نجران) بگو:

بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‌کنیم شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می‌کنیم شما نیز از نفوس خود را؛ آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم. ( آل عمران /٦١)

 قرار شد فردای آن روز به مباهله  روند. پیامبر(ص) و نمایندگان نجران  توافق کردند که مراسم مباهله در نقطه‌ای خارج از شهر مدینه، در دامنه صحرا انجام گیرد. اسقف مسیحی به نمایندگان نجران گفته بود در مراسم مباهله نگاه کنید، اگر محمد (ص) با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد، از مباهله با او بترسید و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید. این مطلب که  در روایات شیعه و سنی آمده متفق اند که پیامبر صل الله علیه و آله و سلم  حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام را با خود به میعادگاه برد و این مطلب از پنجاه و یک طریق از شیعه و سنی نقل گردیده است[٣].

 او پیش از ورود به میدان « مباهله» ، به همراهان خود گفت:

من هر وقت که دعا کردم ، شما دعای مرا با گفتن آمّین بدرقه کنید.[٤]

اسقف نجران گفت:

 من چهره هائی را می بینم که هر گاه دست به دعا بلند کنند و از درگاه الهی بخواهند که بزرگترین کوهها را از جای بکند ، فوراً کنده می شود. بنابراین ، هرگز صحیح نیست ما با این افراد ِ با فضیلت ، مباهله نمائیم ؛ زیرا بعید نیست که همه ما نابود شویم ، و ممکن است دامنه عذاب گسترش پیدا کند، همه مسیحیان جهان را بگیرد و در روی زمین حتی یک مسیحی باقی نماند.[٥]

هیات نمایندگی نجران با دیدن وضع یاد شده، وارد شور شده و به اتفاق آراء تصویب كردند كه هرگز وارد مباهله نشوند، آنان حاضر شدند كه هر سال مبلغی به عنوان "جزیه" ( مالیات سالانه) بپردازند  و در برابر آن، حكومت اسلامی از جان و مال آنان دفاع كند. پیامبراكرم(ص) نیز رضایت خود را اعلام نمود و قضیه مباهله به اتمام رسید.

سپس پیامبراكرم(ص) فرمود:

عذاب، سایه شوم خود را بر سر نمایندگان مردم نجران گسترده بود و اگر از در ملاعنه و مباهله وارد می شدند، صورت انسانی خود را از دست داده، و در آتشی كه در بیابان برافروخته می شد، می سوختند و دامنه عذاب به سرزمین نجران نیز كشیده می شد.

آری مباهله، روز اثبات نبوت پیامبر(ص)، روز عزت اسلام، مهر تأییدی بر ولایت علی(ع)، و نمایشگر جایگاه والای اهل بیت(ع) است.

مباهله نشان‌دهنده بیان حقیقت و ابلاغ حقیقت است زیرا با انجام مباهله آنچه بر حق است می‌ماند و آنچه بر خلاف حق است آشكار می‌شود.مباهله، روز اثبات نبوت پیامبر(ص)است چرا که نبی اسلام با عزیزان خود به میدان آمد .واگر پیامبر ذره ای شک داشت جان آنها را به خطر نمی انداخت.

هیچ سابقه نداشته است كه در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - كه برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائى بودن روز مباهله به این شكل است.
یعنى نشان دهنده‌ى این است كه بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ که پیامبرعزیزانش را به میدان مى‌آورد با این داعیه كه میگوید بیائیم مباهله كنیم؛ هر كدام بر حق بودیم، بماند، هر كدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌كن بشود با عذاب الهى.

 
مباهله، داستان فضیلت اهل بیت رسول است چرا که خدا فرمان داد فقط زنان و فرزندان و جانهایتان را به میدان بیاورید؛ و رسول خدا (ص) تنها با حضرت علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین(ع) در روز مباهله حضور یافت.حضرت علی(ع) در مباهله به منزله جان پیامبر(ص) است.
مباهله، شکوه اسلام است که خدا آن را کاملترین دین برای بشر پسندیده است.
مباهله، روزی که اسلام ناب با تمام حقیقتش، روبه روی هرگونه کفر و شرک ایستاد و یقین قلب های اهل بیت، میدان دار عرصه مباهله شد

تهیه وتنظیم:سجاد سحرخوان

.
 پی نوشت ها:

[١] - العین، مفردات، مجمع البحرین.

[٢] - الثعلبی (متوفی ٤٢٧ هـ. ق.) تفسیر الکشف و البیان، ذیل آیه ٦١ سوره آل عمران.

[٣] - السیوطی (متوفی ٩١١ هـ.ق.) تفسیر الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ذیل آیه ٦١ سوره آل عمران. الزمخشری (متوفی ٥٣٨ هـ.ق.)، تفسیر الکشاف، ذیل آیه ٦١ سوره آل عمران. الطبرسی (متوفی ٥٤٨ هـ.ق.)، تفسیر مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ذیل آیه ٦١ سوره آل عمران. الطبطبائی (متوفی ١٤٠١ هـ.ق.)، تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، ذیل آیه ٦١ سوره آل عمران.

[٤] - فروغ ابدیت ، جعفر سبحانی ،  ج٢.

[٥] - تفسیر المیزان، ج٣، ص٢٥٠

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 15 تير 1396


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog