close
تبلیغات در اینترنت
مباهله واثبات توحید،نبوت و امامت .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

مباهله واثبات توحید،نبوت و امامت


 بیست و چهارم ذی الحجه یادآور یک رخداد تاریخی مهم در اسلام و زمان حیات پیامبر اعظم(ص) است، در این روز حقیقت اسلام آشکار شدو مهر تاییدی بر رسالت و اثبات حقانیت نبی اکرم(ص) زده شد.علاوه بر آن حقانیت امام على (ع) و حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع)و امام حسين (ع) نیز اثبات شد


با نزول آیه‌ای«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»  بر رسول الله نعمت بر مسلمانان تمام شد.خداوند دستورداد كه پيامبر همراه امام على (ع) و حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع)و امام حسين (ع) براى مباهله بيرون روند.

نگاهی به جریان مباهله پیامبر(ص)

 در آغاز طلوع اسلام، نجران تنها منطقه ‏مسيحى‌نشين حجاز بود كه به عللى از بت‌پرستى دست كشيده و به‏ آئين مسيح گرويده بودند و ادعا كردند كه حضرت عيسی(ع) فرزند خداست اما پيامبر اسلام(ص) فرمودند: عيسی بنده و رسول خداوند بود و علی‌رغم دلايل قوی و محكمی كه پيامبر اكرم(ص) ارائه می‌فرمود، آنها هم‌چنان به حقانيت آئين و اعتقادات خود پافشاری می‌كردندهمين امر موجب شد تا پيامبر اكرم(ص) بر اساس حكم پروردگار متعال، آنان را به مباهله دعوت كند كه طرفين در پيشگاه خداوند لب به نفرين بگشايند و هر كدام كه بر حق نيستند و دروغ مى‌گويند، به عذاب الهى گرفتار شوند، آنان پذيرفتند و اجرای آن را به روز بعد موكول كردند

      Image result for ‫چگونه پیامبر حقانیت خود را با مباهله اثبات کرد‬‎                                         

بامداد روز بعد، اجتماعى عظيم از مردم مدينه در بيرون شهر ديده مى‌شد و گروهى بى‌شمار براى تماشاى مباهله گرد آمده بودند، گفت: پيغمبر اكرم(ص) در حالی‌كه كودكی را در آغوش داشته و دست كودك ديگری را در دست دارد، به همراه بانو و مردی كه پشت سر ايشان حركت می‌كردند، از راه رسيدند و محلى را براى مباهله در نظر گرفتندهمين مسئله موجب شد تا اسقف اعظم نصرانی خطاب به جمعيت نصاری اعلام كند:

«بنگريد كه محمد(ص) چگونه با اطمينان تمام و ايمان راسخ به ميدان آمده و بهترين عزيزان خود را برای اجرای مباهله به همراه آورده است! به خدا سوگند اگر او در اين امر ترديد و يا خوفی داشت، هرگز عزيزان خود را انتخاب نمی‌كرد، مردم! من در چهره آنان معنويت و روحانيتی می‌يابم كه اگر از خدا درخواست كنند، كوه ها را از جای خود حركت خواهند داد.

همراه بردن اهل بیت در روزمباهله، دلالت دارد به این كه آيه مباهله برای اثبات فضيلت آل كسا است و گواه بزرگی بر فضیلت و برتری اهل بیت (ع) است چرا که پیامبر اکرم(ص) در مقابل یهودیت و مسیحیت از میان تمام صحابه و یاران خودتنها این چند نفر را شایسته و مصداق آیه دانست و در کنار خود به میدان مباهله آورد چرا که پای مکتب و آبروی اسلام در بین بود.

رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏آله نیز فرمود: «اين گروه كه من آورده ‏ام، نزد خدا، پس از من، گرامى‏ ترين و عزيزترين خلقند». همچنین کسانی که در مباهله شرکت می‌کنند باید به حقانیت راه خود یقین کامل داشته باشند و استجابت دعای خود را یقینی بدانند و این مستجاب الدعوة بودن مقام بلندی است که جز مقربان درگاه خداوند بدان نمی‌رسند.

داستان مباهله، در طول تاریخ موجب عزت و افتخار شیعه بوده است؛ زیرا فضیلت و درجه اعتبار همراهان پیامبر که همان اهل کسا یا اهل بیت هستند،در این ماجرا به خوبی به نمایش گذاشته شده و کمتر کسی آن را انکار کرده است

 درآيه مباهله، واژه «وانفسنا» به جز امام علی مشمول كسى نبود در حقيقت امام على عليه‏ السلام از همه پيامبران و اوليا و اصحاب رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏آله برتر است؛ هیچ کسی این موضوع را انکار نمی کند که هیچ کس جز امام علی شایسته چنین لقبی نیست.حتی در شورای سقیفه وقتی امام علی به این آیه وفضیلت خود اشاره می کند هیچ کس منکر این نمی شود که به جز امام علی کسی شایسته این مقام نیست .ولی آنها شایستگی ولیاقت را برای رهبری شرط نمی بینند.  

پیغمبر بر همه مخلوقات برتری دارد، علی(ع) ، نیز بجز پیغمبر كه دارای مقاوم نبوت و رسالت است و به حكم ادله و اجماع افضل همه مخلوقات است

 با وجود خصوصیاتیکه در امام علی (ع) است مانندعصمت که پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) معصوم است، علی (علیه السلام) نیز معصوم می باشد. پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) اتقی است، علی (علیه السلام) نیز نسبت به دیگران اتقی است. پیغمبر واجب الاطاعه است، علی (علیه السلام) نیز واجب الاطاعه می باشد. پیغمبر امام و هادی است، علی (علیه السلام) نیز امام و هادی می باشد. پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) بر همه صحابه افضل است، علی (علیه السلام) نیز افضل همه صحابه است. و همچنین فضائل و كمالات دیگری كه در علی بن ابیطالب (علیه السلام) وجود داشته است چه كسی اولی و احق بر جانشینی پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و رهبری جامعه اسلامی، از علی بن ابیطالب (علیه السلام) می توان یافت؟!

مباهله، روز جشن توحيد و نبوت و امامت است توحيد آن‏گونه كه خدا مى‏ خواست، جلوه‏ گر شد و نبوت با سندهايى از كتاب‏هاى آسمانى به اثبات رسيد و امامت با معرفى نفس رسول الله، كامل‏ترين جلوه خود را نشان داد. پيوستگى توحيد، نبوت و امامت زمينه‌ساز اعتقاد شيعه است و خط مستمرى را تداعى می‌كند كه ارتباط مستقيم بشر با خدايش در هيچ زمانى قطع نمی‌‏شود.

برخی از عالمان اسلام معتقدند که از جمله معجزه هاي هميشگي مباهله است، كه اختصاص به پيامبر ندارد، بلكه يكي از معجزه هاي هميشگي براي اثبات حقانيت اسلام است. انسان هاي كامل و با ورع و تقوا و يقين نيز در عصر حاضر مي توانند براي اثبات حقانيت اسلام و به حق بودن عقايد ديني، با دشمنان دين مباهله كنند.

علامه طباطبايي مي گويد: "مباهله براي هميشه براي مسلمانان معجزه است و با آن بر صحت عقايد خودشان احتجاج مي كنند و هر كس در مورد محتواي كلام الهي و رسالت پيامبر بخواهد مباهله كند، ما استعداد (و آمادگي) بر مباهله را داريم

  

                                    

تهیه وتنظیم : سجاد سحرخوان


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog