close
تبلیغات در اینترنت
نقش خانواده در مباهله .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

نقش خانواده در مباهله

در تربیت جامعه اصل و اساس خانواده است.اگر خانواده، یک خانواده اصیل و ریشه‌دار و دارای هویت و تربیت دینی باشد، آن خانواده به فرجام نیک می‌رسد و جامعه را نیز تربیت خواهد کرد، اما اگر خانواده، یک خانواده دور از معرفت دینی باشد و ناهنجاری‌ها به خانواده نفوذ کند آن خانواده یک خانواده بی‌پایه بوده و برای جامعه به عنوان یک معضل اساسی به حساب خواهد آمد.

خداوند پس ازانتخاب پيامبر به رسالت؛ مركز آغاز تحول را از خانه پيامبر قرار مى‏دهد

وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ «1»

و خويشان نزديكت را [از عاقبت اعمال زشت‏] هشدار ده.

حضرت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله مأموريت يافت كه از خانواده‏اش شروع كند. برخى نزديكان آن حضرت با دعوت ايشان مخالف بودند ولى رسول خدا صلى الله عليه و آله بدون رعايت پى‏آمدهاى ناگوار، از دعوت آنان دست برنداشت. روشن است كه مخالفت نزديكان اثر منفى در تبليغ او دارد. چون مردم مى‏گويند: اينان كه از نزديكان او هستند او را بهتر از ما مى‏شناسند.

اسـلام ، اهـل بـيـت پـيـغـمـبـر اكـرم (ص ) را بـه عـنـوان نـمـونـه اى كـامـل از خـانواده برتر معرفى و صلاحيت الگويى آن را براى جهانيان امضا كرده است . خـداونـد سـبـحـان ايـن خانواده را از هرگونه رجس و پليدى مبرا دانسته است .

آيه شريفه ((اِنَّمـا يـُريـدُ اللهُ لِيـُذهبَ عَنكُم الرّجسَ اهلَالبيتِ وَ يُطَهّركُم تَطهيرا)) (احزاب : 23، خطاب به همين خانواده است) .

آيـه مـبـاهـله (آل عـمـران :61) در بـاره اعـضاى اين خانواده وارد شده و عظمت مقامات معنوى و عرفانى آنان را به نمايش ‍ گذاشته است . سوره انسان فضيلتهاى آنان را ستوده است و خلاصه جاى جاى قرآن از فضايل و ويژگيهاى آنان سخن گفته است.

از جمله جايگاه خانواده وحى در پيشبرد رسالت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله حكايت مباهله‏  است كه بين رسول خدا صلى الله عليه و آله و نصاراى نجران اتفاق افتاده است در آنجا كه خداوند به پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد:5

فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ

بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت كنيم؛ سپس يكديگر را نفرين نماييم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.

پیامبر برای این جنگ مذهبی دست به دامن بهترین و مومن‌ترین یارانش نمی‌شود، یارانی كه ایمان و اعتقادشان مانند سلمان و ابوذر و شك‌برانگیز نیست. پیامبر دست به دامن اركانی كامل و زیبا به نام خانواده می‌شود. مهمترین ركن مذهبی و اجتماعی از نظر اسلام.

مباهله صرف رویداد نیست بلکه به رخ کشیدن باوری مهم و برجسته شدن یک عقیده است. یعنی این عقیده و اثبات آن آنقدر اتقان و استقامت دارد و قامتش محکم است که خداوند آیه نازل فرموده و به پیامبرش حکم اطاعت از این آیه می دهد.

 در جريان مباهله می توان چنین برداشت کرد که دین با جریان مباهله حساسیت ویژه به عنصر خانواده نشان میدهد، جمع شدن یک خانواده پنج نفره در یک حادثه مهم نشانگر این است که اولا بیشتر اوقات پشتوانه اساسی یک حرکت مهم و سرنوشت ساز،خانواده بوده و این خانواده است که میتواند با حفظ اصالت و سلامت خود اصالت و سلامت جامعه اسلامی را حفظ کند و این مورد بنظرجزو زوایای پنهان این رخداد محسوب می شود

 اگر بنابوده جریان بسیار مهمی اتفاق افتد که نسبت پیروزی و شکست طرفینش مثل نسبت صفر و صد است،بایست بر استوانه محکمی رقم بخورد،و آن نبود جز کانون خانواده ای متشکل از پیامبر و اهل بیتش و یک دلیل بر مقدس شمرده شدن کانون خانواده همین نقش آن است.

هرچند خانواده در همه ممالک محترم است اما در جمع مسلمین مقدس است و تعصب درباره اش وجود دارد خانواده قوت دهنده است در امور مهم وبرگزیده شدن خانواده پیامبر و قبول این حکم از طرف پیامبر نشانگراعتقاد راسخ و ایمان پیامبر و تک تک اهل بیت ع است که قطعا برموضع حق هستند ، آنها همه در مورد حق بودنشان یقین داشتند، حتی آن دو طفلی که به سن بلوغ هم نرسیده بودند(امام حسن که ۷ ساله بودند و امام حسین ۶ ساله). حب ذات انسان مانع میگردد از شرکت دربرنامه ای که درصدی امکان اشتباه درآن وجود داشته باشد لذا آن خانواده ناصر اصلی پیامبر در مباهله بودند.

 يكی‌از عجايب اين واقعه نقش پررنگ حضرت زهرا می‌باشد. در آن زمان زن هيچ جايگاهی در جامعه نداشته است اما در اسلام ونزد پيامبر عظيم الشأن اسلام يك زن چنان جايگاهی پيدا می‌كند كه نه تنها مانند  مردان برای تبليغ دين فعاليت می‌كند بلكه در عرصه ی سياسی‌ دوشادوش مردانی چون محمد و علی‌ حضور پيدا می‌كند. پيامبر دخت گرامييشان را از ميان تمام زنان مسلمان برگزيدند و ايشان را همراه خود برای مباهله برده بودند.

هنگامی که هیئت نجرانی پیامبر را در اجرای مباهله مصم ديدسخت به وحشت افتادند. ابوحارثه که بزرگ ترین و داناترین آنان واسقف اعظم نجران بود گفت: »اگر محمد بر حق نمی بود چنین برمباهله جرئت نمی کرد. اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال برما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند«. و به روایتدیگر گفت: »من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواستَکه کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کرد پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهدماند

 گرد آوري وتنظيم :سجاد سحرخوان

 پي نوشت :

(1)- شعراء (26): 214.

 (2)احزاب 23

(3)تحريم 66.

(4)بحار الأنوار: 71/ 86، باب 2، حديث 102؛ الكافى: 2/ 211، حديث 1؛ المحاسن: 1/ 231، باب 18، حديث 180.

(5)بحار الأنوار: 22/ 326، باب 10، حديث 28؛ كشف الغمة: 1/ 389؛ المناقب، ابن شهر آشوب: 1/ 85.

(6)آل عمران (3): 61.

 (7) بحار الأنوار: 21/ 11، باب 22، حديث 5؛ الأمالى، شيخ طوسى: 307، حديث 616.

 


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 13 تير 1396


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog