close
تبلیغات در اینترنت
تبیین برخی نکات سؤال برانگیز حدیث مباهله: .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

تبیین برخی نکات سؤال برانگیز حدیث مباهله:




اگر چه تحقق ما در آیه مباهله از زاویه سبب نزول آن است، امّا نپرداختن به برخی نکات این روایت، می‌تواند صحت حدیث را زیر سؤال ببرد! یکی از سؤالهای مطرح در حدیث مباهله این است که: حسن و حسین (ع) پسران دختر پیامبر (ص) هستند، به چه دلیل آنان را پسران پیامبر (ص) گفته‌اند، با این که پسر، منتسب به پدر و جدّ پدری است؟

پاسخ:

اگر ما حدیث مباهله را از نظر سند و محتوا صحیح بدانیم، نفس عمل پیامبر (ص)خود، بهترین دلیل بر این است که در فرهنگ دینی و در بینش پیامبر (ص) و مکتب وی، فرزندان دختری نیز فرزندان جدّ به شمار می‌آیند. علاوه بر این، در آیه: «و من ذرّیته داود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسی و هارون … و زکریا و یحیی و عیسی …» 

عیسی (ع) از فرزندان ابراهیم (ع) به حساب آمده با این که عیسی (ع) از ناحیه مادر، منتسب به ابراهیم (ع) است. در حدیثی، هارون از موسی بن جعفر (ع) می‌پرسد: به چه دلیل شما خود را ذرّه پیامبر (ص) می‌دانید و حال این که فرزند دختر ایشان هستید؟ امام (ع) در پاسخ به آیه مباهله استدلال می‌کند و می‌فرماید:


تأویل «أبنائنا» حسن و حسین (ع) و «نسائنا» فاطمه (س) و «أنفسنا» علی بن ابی طالب (ع)است. و در احتجاج علی (ع)با ابوبکر آمده که علی (ع) فرموده: سوگند به خدا، ای ابوبکر! پیامبر (ص) من و اهل من و فرزندانم را برای مباهله همراه برد یا تو و اهل و فرزندان تو را؟ گفت: شما و اهل و فرزندان تو را.


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 01 تير 1396


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog