close
تبلیغات در اینترنت
مباهله از دیدگاه اسلام .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ


مباهله از دیدگاه اسلام


 




 آیا مباهله در مواقع مخصوص جنبه عمومی دارد و یا همان جریان تاریخی یک بار اتفاق افتاده است و بر دیگران جایز نیست؟
شکی نیست که آیه مباهله، یک دستور کلی برای دعوت به مباهله به مسلمانان نمی دهد بلکه روی سخن تنها با پیامبر اسلام است؛ ولی این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان حکم عمومی بوده باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خدا پرستی کامل برخوردارند به هنگامی که استدلال های آنها در برابر دشمنان در اثر لجاجت، به جائی نرسید از آنها دعوت به مباهله کنند.
از روایاتی که در منابع اسلامی نقل شده است نیر عمومیت این حکم را تایید و همگانی بودن آن استفاده می شود. به حدیث زیر توجه فرمایید:
ابومسروق گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم:

ما با مردم (سنی ها) حرف می زنیم و با آنها با آیه (و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) احتجاج می کنیم می گویند در باره امراء نازل شده است، می گوییم (انما ولیکم الله و رسوله) می گویند در باره مومنین نازل شده است، باز با آیه (قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی) می گویند در باره ی ذی القربی مومنین آمده است؛ هر چه به نظرم می رسد بحث می کنم اما به نتیجه نمی رسم.
فرمود:

اگر سخنان شما را مخالفان نپذیرفتند آنها را به مباهله دعوت کنید، راوی می گوید: سوال کردم چگون مباهله کنم؟
فرمود: خود را سه روز اصلاح اخلاقی کن روزه بگیر و غسل کن، و به صحرا برو سپس انگشتان دست راستت را در میان انگشتان دست راست او قرار ده و از خودت شروع کن و بگو خدایا تو پروردگار آسمان های هفت گانه و زمین های هفت گانه ای و از اسرار نهان آگاهی  و رحمن و رحیمی، اگر مخالف من حقی را انکار کرده و ادعا باطلی دارد، بلایی از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناک مبتلا ساز، و بعد بار دیگر این دعا را تکرار کن و بگو اگر این شخص حق را انکار کرده و ادعا باطلی می کند بلایی از آسمان بر او بفرست و او را به عذابی مبتلا کن، سپس فرمود: چیزی نخواهد گذشت نتیجه این دعا آشکار خواهد شد؛ به خدا سوگند که هرگز نیافتم کسی را که حاضر باشد! این چنین با من معامله کند.
در واقعه کربلا آورده اند:

بریر که از بندگان صالح خدا و سید قاریان کوفه بود  به میدان آمد و جنگ شدیدی نمود و صدا می زد به من نزدیک شوید ای کشندگان مومنین، نزد من بیایید ای قاتلان اولاد بدریین، پیش من بیایید ای قاتلان عترت خیرالمرسلین.
مردی به نام یزید بن معقل از لشکر ابن سعد، بیرون آمد و ندا کرد ای بریر کار خدا را چگونه می بینی؟! فرمود: کار خدا نسبت به من خیر و نسبت به تو شر است. یزید گفت: دروغ می گویی با اینکه قبلا دروغ نمی گفتی؛ یادت می آید روزی که در بنی لوذان با هم قدم می زدیم تو می گفتی معاویه ضال است و علی امام هدایت؟ بریر گفت: حالا هم شهادت می دهم که رای من این است.
یزید گفت: من شهادت می دهم تو از گمراهانی، فدعاه بریر الی المباهله فرفعا ایدیهما الی الله سبحانه یدعوانه ان یلعن الکاذب و یقتله، بریر او را به مباهله دعوت کرد و دست ها را به سوی خدا بلند کرده و از خدا خواستند که بر دروغگو لعنت کرده و او را بکشد.
پس به همدیگر حمله نموده و جنگیدند. یزید ضربت خفیفی به بریر فرود آورد اما بریر شمشیرش را چنان بر سر یزید نواخت که طاس کلاه را بریده بر سرش نشست به طوری که شمشیر بریر در سر او گیر کرد و ماند و از اسب افتاد و به قتل رسید.
پس در مواقع لزوم مباهله کردن جائز است چون بریر خود فقیه و قاری قرآن و از شهیدان گلگون کفن کربلاست کاری بر خلاف موازین اسلام انجام نمی دهد.



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 08 تير 1396


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog