close
تبلیغات در اینترنت
مباهله و تعامل بین ادیان .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

آزادی در عقیده؛ مهمترین شاخص واقعه ی مباهله


واقعۀ مباهله به عنوان سند حقانیت اسلام در میان دیگر پیروان الهی مورد نظر است، واقعه ای که می تواند پرده از دروغ ها و تحریفات دشمنان اسلام بر کشد و توطئه های رسانه های غربی در اسلام هراسی را خنثی نماید

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: شنبه 10 تير 1396


 قبول جزيه به جاي مباهله

نتیجه تصویری برای مباهله



دانشمندان نجران بعد از اينكه اهلبيت پيامبر را همراه ايشان ديدند ، نزد عاقب (فرماندار و حاکم نجران) گرد آمدند. به تبادل نظر پرداختند. عاقب گفت: آقایان! شما خودتان می‏دانید، محمد همان پیغمبری است که مسیح(ع) بعثت او را بشارت داده. اگر به شما نفرین کند، همه هلاک می شوید.
شرجیل اظهار داشت: به عقیده من مطلب خیلی مهم‏تر و خطرناک‏تر از آن است که شما فکر می‏کنید. اگر محمد مرد دنیا طلب و ریاست خواهی بود، اول کسی که با او می‏جنگید، ما بودیم. ولی علائم و آثاری که در دست داریم نشان می‏دهند که او فرستاده خدا است و مباهله با او نابود کننده ما خواهد بود. صلاح در این است که مباهله را موقوف سازیم و کار را به مصالحه خاتمه دهیم و چون محمد، مردی آراسته و منصف است، خودش را به حکمیت انتخاب می‏کنیم و هر طور نظر داد و حکم کرد، می‏پذیریم.رسول اکرم(ص) با پیشنهاد آنها موافقت کرد و صلح نامه‏ای به خط امیرالمومنین علی(ع) و تعیین جزیه سبک و آسانی که سالیانه بپردازند، تنظیم گردید و کار خاتمه یافت.



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: جمعه 09 تير 1396

رفتار پیامبر با پیروان ادیان



نویسنده: دکتر محمد منصورنژاد
مدیر گروه ادیان و مذاهب مؤسسه مطالعات ملی
الف) مدخل بحث
از آنجا که رسول خدا (ص) علاوه بر رسالت معنوی به تأسیس حکومت در مدینه نیز دست زده اند، از جهات مختلفی شیوه مواجهه پیامبر با اهل کتاب قابل تأمل و بررسی است.
اول: رفتار پیامبر با اقلیت ها: یکی از مسایل عصر، شیوه تعامل نظام های سیاسی با اقلیت های مختلف دینی، قومی، نژادی و... است. از این رو است که در جامعه جهانی، تاریخچه حمایت از حقوق اقلیت ها، پیشینه ای قابل توجه خصوصاً در قرن بیستم دارد. از این رو در کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد، سخن از اعتقاد و عمل به مذهب به عنوان حقوق اقلیت ها است و حق ابراز عقیده و مذهب در عبادات و رسوم مذهبی و همچنن عمل به مذهب و تعلیم آن مورد تأکید است و در اعلامیه های رفع کلیه اشکال تبعیض مذهبی و اعتقادی (نوامبر 1981) مجمع عمومی، [سازمان ملل] آزادی فکر و وجدان (نفس)، مذهب یا عقیده را به صورت عملیاتی تعریف نموده اند و یا سخن از حق عدم اعمال تبعیض علیه اقلیت ها و... است. (

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 08 تير 1396

تعامل با ادیان از نظر قرآن کریم

نتیجه تصویری برای مباهله


تعامل میان ادیان تنها در بستر شناخت عقلانی و فطری امكان پذیراست        
خداوند در آیه «لا اكراه فی الدین» در سوره بقره تصریح می كند كه تعامل بین ادیان در بستر شناخت و معرفت شكل می گیرد و نمی توانیم كسی را مجبور كنیم تا به دینی گرایش پیداكند. استاد مطهری معتقد بود این آیه انشایی است و نه دستوری و به معنای این است كه اكراه در دین و كسی را به پیروی قلبی از دینی مجبوركردن، شدنی نیست. در تعامل میان ادیان، دینی موفق تر خواهدبود كه دارای منطق قویتر و با فطرت انسانی مطابق باشد


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: چهارشنبه 07 تير 1396


روابط امت اسلامي در برخورد با ساير ملل و اديان با تكيه بر سيره پيامبر اكرم ص


  اين نوشتار درصدد است تا سبك زندگي امت اسلامي در ارتباط با اديان ديگر در حوزه روابط و مناسبات را با تكيه بر سيره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله، با هدف تبيين صحيح يكي از ابعاد سبك زندگي اسلامي و تصحيح نگرش هاي ديگران نسبت به امت اسلامي تحليل نمايد.

مراد از «سبك زندگي»، هر چيزي است كه متن و جوهره زندگي انسان را تشكيل مي دهد؛ يعني همان فرهنگي كه مردم بر اساس آن زندگي مي كنند كه در امت اسلامي بر مبناي خدامحوري است؛ نظير خانواده، آداب و رسوم ازدواج، نوع لباس، تفريحات، الگوي مصرف، كسب و كار و رفتارهاي فردي و اجتماعي و هرچه كه در اثر نگاه افراد به زندگي و تعريفشان از اهداف خود به وجود مي آيد





نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: دوشنبه 05 تير 1396

ارتباط پيامبر (ص) با مسيحيانتعامل يا تقابل؟

محمّدحسين طاهرى[1]

مباهله پیامبر (ص) جلوه گاه حقانیت اسلام

چكيده

در سال‏هاى اخير بزرگ‏ترين اهانت‏ها از جانب غربيان به ساحت مقدّس پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله، شكل گرفت. مانند اهانت پاپ بنديكت شانزدهم به پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏آله، اهانت روزنامه‏ هاى دانمارك و نروژ به ايشان، ساخت فيلم عليه ايشان و اسلام و... . اين مقاله با بررسى اسنادى بررسى مى‏كند كه با بيان موارد گوناگون تعامل و گفت‏وگو از جانب نبى اكرم صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏آله با مسيحيان، بر اين شبهه كه اغلب از سوى غربيان و مسيحيان مطرح مى‏ شود كه حضرت محمد صلى ‏الله ‏عليه‏ و‏آله، پيامبرِ خشونت است، خط بطلانى كشد آن حضرت را صلح‏ طلب، مدافع گفت‏ وگو و حامى اقليت‏هاى دينى معرفى نمايد


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: یکشنبه 04 تير 1396


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog