close
تبلیغات در اینترنت
مباهله و ابعاد تاریخی آن .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

ماجرای مباهله

 

در آغاز طلوع اسلام، نجران تنها منطقه ‏مسيحى نشين حجاز بود كه به عللى از بت پرستى دست كشيده، به‏ آئين مسيح گرويده بودند. رسول اکرم (ص) به موازات مكاتبه با سران ‏دول جهان و مراكز مذهبى، به منظور دعوت نجرانيان به اسلام نيز ، نامه اى به اسقف آن شهر نوشت. نمايندگان پيامبر وارد نجران شده و نامه پيامبر (ص) را به اسقف نجران دادند، که مضمون آن چنين است

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: دوشنبه 19 تير 1396

مباهله در کلام معصومین ع

استشهاد به واقعه مباهله و استناد به همراهى على و همسر و دو فرزند او با رسول‏خدا


 ـ در کلام امام على علیه‏السلام:


به دنبال امتناع على علیه السلام از بیعت با ابوبکر، میان آن حضرت و ابوبکر بحث و گفتگویى درگرفت. ابوبکر با تمسک به حدیثى از رسول‏خدا درصدد توجیه کار خویش بود و در مقابل على ‏علیه السلام با او احتجاج مى‏ کرد و از او در مورد شایستگی هاى خود اعتراف مى‏گرفت و شبیه همین احتجاج را آن حضرت با اصحاب شورى بعد از مرگ عمر نیز داشت. هر دو حدیث به حدیث منا شده معروف است و در هر دو جا آن حضرت به واقعه مباهله و همراهى خود و همسر و دو فرزندش با رسول‏خدا اشاره مى‏کند و آنها سخن او را تأیید مى ‏کنند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 13 تير 1396

علت پیش آمد مباهله


چرا مباهله و نفرین به جای مناظره و گفت و گو راه نهایی انتخاب شد ؟ پرسشی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می دارد این است که اگر پیامبران برای هدایت و راهنمایی آمده اند و اگر آنان از روی لطف الهی بر انگیخته شده اندو اگر آنان مظهر و تجلی کامل رحمت و مهر و دلسوزی برای بشریت هستند، چرا اقدام به نفرین و یا درخواست نابودی اقوام و امت ها و حتی بشریت می کنند و خشک و تر و پیر و جوان را می سوزاند و نیست و نابود می کنند؟مگر پیامبران به عنوان راهنمایان و روشنگران و آموزگاران سعادت و خوشبختی بشر بر انگیخته نشده اند؟ اگر چنین است پس چرا با این همه ابزارها و راه و روش های روشنگری ، رفتاری غیر اخلاقی و خشونت بار در پیش گرفتند و اقدام به لعن و نفرین و نابودی انسان گرفته اند؟



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 13 تير 1396

شیوه تعامل پیامبر اکرم با اهل کتاب

                                       
                                                                                         

از آنجا که رسول خدا (ص) علاوه بر رسالت معنوی به تأسیس حکومت در مدینه نیز دست زده اند، از جهات مختلفی شیوه مواجهه پیامبر با اهل کتاب قابل تأمل و بررسی است.

رفتار پیامبر با اقلیتها


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: شنبه 10 تير 1396

                                                                                                                                   اثرات نامه رسول خدا (ص) به مسیحیان نجران



نامه حضرت محمد (ص) که به نجرانی ها تحویل داده شد، اثر ها و پی آمد های ضد و نقیضی در پی داشت.
۱) نفرت شدید و بدگویی آنها پشت سر حضرت محمد (ص) توأم با کینه و غضب.
۲) ترس شدید اسقف اعظم نجرانیها و استمداد از آراء و نظرات بزرگان دیگر.
فلما قرء الاسقف الکتاب قطع به و ذعر ذعرا شدیدا.
هنگامی که اسقف نامه را خواند، دلش فرو ریخت و از شدت ترس به خود لرزید و وحشت او را فراگرفت. فورا یکی از صاحبان درایت و عقل و نجران که او را شرحبل بن وداعه می گفتند، به حضور طلبید؛ نامه را به دست او داد و گفت نظرت چیست؟!


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: جمعه 09 تير 1396

مباهله از دیدگاه اسلام


 



 آیا مباهله در مواقع مخصوص جنبه عمومی دارد و یا همان جریان تاریخی یک بار اتفاق افتاده است و بر دیگران جایز نیست؟


شکی نیست که آیه مباهله، یک دستور کلی برای دعوت به مباهله به مسلمانان نمی دهد بلکه روی سخن تنها با پیامبر اسلام است؛ ولی این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان حکم عمومی بوده باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خدا پرستی کامل برخوردارند به هنگامی که استدلال های آنها در برابر دشمنان در اثر لجاجت، به جائی نرسید از آنها دعوت به مباهله کنند.



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 08 تير 1396


متن نامه رسول خدا ص به نجرانیان

نتیجه تصویری برای مباهله 


درباره این نامه و محتوی و مطالبی که در آن بوده در تاریخ به صورت های مختلف ثبت شده است که به چند صورت آن اشاره می کنیم:
۱) سیو طی در تفسیر الدر المنثور می نویسد: که پیامبر اکرم (ص) پیش از نزول سوره طس سلیمان (سوره نمل) به اهل نجران نوشت.
بسم الله الرحمن الرحیم
من محمد رسول الله الی اسقف نجران و اهل نجران ان اسلمتم فانی احمد الیکم الله اله ابراهیم و اسحاق و یعقوب. اما بعد فانی ادعوکم الی عباده الله من عباد العباد و ادعوکم الی ولایه الله و من ولایه العباد فان ابیتم فالجزیه فان ابیتم قفد اذنتکم بحرب و السلام.

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: شنبه 03 تير 1396

پاسخ به شبهات پیرامون آیه ی مباهله (2)


نتیجه تصویری برای مباهله

نویسنده: آیت الله سیّدعلی حسینی میلانی



 
آیه ی مباهله و دیدگاه ابوحیّان
ابوحیّان در مورد آیه ی (نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ) مى گوید:
یعنى هر یک از دو طرف، فرزندان، زنان و نفس خود را به مباهله دعوت کنیم

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 01 تير 1396

تلاش برای تحریف  مباهله


از برترى هاى اهل بیت علیهم السلام

از فضایل و برترى هاى اهل بیت علیهم السلام حدیث مباهله است. خداوند متعال مى فرماید:

( فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْکاذِبینَ);(1)

هر گاه پس از علمى که ( پیرامون حضرت عیسى) به تو رسیده است، به کسانى که با تو به محاجّه و ستیر برخیزند بگو: بیایید ما فرزندان خود و شما فرزندان خود، ما زنان خود و شما زنان خود و ما جان خود و شما نیز جان خود را فرا خوانیم. آن گاه مباهله نماییم و لعنت خدا را براى دروغ گویان قرار دهیم.
پس از نزول این آیه، رسول خدا صلى اللّه علیه وآله به همراه على، فاطمه و حسنین علیهم السلام براى مباهله در وعده گاه حضور یافتند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 25 تير 1394

رابطه مباهله با سيدالشهدا دركلام رهبری

روز مباهله روزى است كه پيامبر مكرم اسلام، عزيزترين عناصر انسانى خود را به صحنه مى‌آورد. نكته‌ى مهم در باب مباهله اين است: "و انفسنا و انفسكم” در آن هست؛ "و نساءنا و نساءكم” در آن هست؛ عزيزترين انسانها را پيغمبر اكرم انتخاب ميكند و به صحنه مى‌آورد براى محاجه‌اى كه در آن بايد مميزبين حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض ديد همه قرار بگيرد. هيچ سابقه نداشته است كه در راه تبليغ دين و بيان حقيقت، پيغمبر دست عزيزان خود، فرزندان خود و دختر خود و اميرالمؤمنين را - كه برادر و جانشين خود هست - بگيرد و بياورد وسط ميدان؛ استثنائى بودن روز مباهله به اين شكل است. يعنى نشان دهنده‌ى اين است كه بيان حقيقت، ابلاغ حقيقت، چقدر مهم است؛ مى‌آورد به ميدان با اين داعيه كه ميگويد بيائيم مباهله كنيم؛ هر كدام بر حق بوديم، بماند، هر كدام بر خلاف حق بوديم، ريشه‌كن بشود با عذاب الهى.


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: چهارشنبه 24 تير 1394

تکرار مباهله


Image result for ‫مباهله‬‎
آفتاب سوزان، با سنگدلی تمام بر چهره رنجور شهر می‌تابد. هوای دلگیر و غیرقابل تحمّلی، فضای دم کرده شهر را پر کرده است. مردم، مدّتهاست صدای چک چک باران را نشنیده‌اند. همه جا خشک و آفتاب خورده است. رودخانه خشک شهر با، سینه عریانش را در امتداد شهر گسترانیده است. انبوه درختچه‌ها، علف‌زارها و نیزارهای اطرافش، پژمرده و بی‌طراوت و از نفس افتاده به نظر می‌رسند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394

بررسی تاریخی آیه مباهله و بازتاب‌های آن

چکیده

آیه مباهله از جنجالی‌ترین آیات قرآن کریم است. سنت مباهله از دیرباز در بین اقوام سامی رواج داشته و در کتاب‌های مقدس دیگر به جز قرآن نیز به مواردی از آن اشاره شده است. مباهله مذکور در قرآن به ماجرای گفتگو و مناظره مسیحیان نجران با پیامبر اختصاص دارد که در سرانجام آن به دلیل امتناع مسیحیان از پذیرش دعوت پیامبر، طرفین توافق کردند که دست به مباهله زنند و از خدا بخواهند که راستگو را از دروغگو تمایز دهد. این مباهله در میانه راه به دلیل امتناع مسیحیان متوقف شد و به انجام نرسید. اما همراهی اهل بیت پیامبر با ایشان در این حادثه، زمینه گسترده‌ای برای مجادلات کلامی بین فرق و مذاهب اسلامی را پدید آورده است. بیشتر مفسران از این آیه برای اثبات فضیلت اهل بیت استفاده کرده‌اند و شیعه علاوه بر آن از این آیه برای اثبات معتقدات دیگری چون عصمت و امامت بلافصل امام علی استفاده کرده است

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394

علل وسوابق رخداد مباهله


در عصر پیامبر(ص)وپس از فتح مكه،تنها منطقه مسیحی نشین حجاز نجران بود که مسیحیان مقیم آن،با پشتیبانی های کشور های مسیحی شاخ و شمال آفریقا و قیصر روم، ادامه حیات می دادند. پیامبر(ص)برای بزرگان این منطقه نامه هایی ارسال کرد و آنان را به پذیرش دین اسلام و یا پرداخت جزیه[مالیات ویژه اهل کتاب] فرا خواند. سران مسیحی نجران درباره نامه پیامبر(ص) به مشورت پرداخته و با افراد زیادی در این باره گفتگو کردند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394

افرادی که درمباهله شرکت داشتند

امروز بیست و چهارم ذی الحجه است و روز مباهله فرا رسیده است. پیامبر اسلام، فاطمه را به مصداق «نسائنا»، حسن و حسین را به مصداق «ابنائنا» و علی را به مصداق «انفسنا» (که نفس و خویشتن پیامبر اسلام است) فراخوانده و آنان را در زیر عبای خویش و در محضر پروردگار خویش گردآورده، رسول خدا(ص) عزیزترین کسانش را با خود همراه کرده تا برای گواهی بر صدق رسالتش به مباهله با مسیحیان برود که در همین لحظه فرشته وحی آیه تطهیر را بر او نازل می‌کند که


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog