close
تبلیغات در اینترنت
مباهله سند حقانیت اسلام .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ

مباهله واثبات شیعه

نتیجه تصویری برای مباهله

نزول آیه مبارکه مباهله، واضحترین دلیل بر فضیلت و عالی ترین مدرک برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت علی علیه السلام بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد . در این آیه وجود مقدس امیرمؤمنان علی علیه السلام به منزله جان پیامبر شناخته شده است و این حقیقت غیرقابل انکار - که از منظر تمام دانشمندان شیعه و اهل سنت جای تردید و شبهه در آن وجود ندارد - اثبات می کند که دومین شخص عالم امکان، علی علیه السلام است که شایستگی جانشینی حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بعد از رحلتش منحصر در شخصیت وی می باشد .



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: دوشنبه 19 تير 1396

مباهله شکست مسیحیت یا شکست منافقین
نتیجه تصویری برای مباهله            

مشهور این است که جریان مباهله شکست سختی را برای مسیحیت رقم زد اما در حقیقت مباهله شکست منافقین و دشمنان داخلی اسلام نیز بود چرا که در این آیه شریفه جایگاه منحصر به فرد اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به خوبی نمایان شد. خداوند  متعال در مباهله  آن اهل بیتی را معرفی کرد که مودت و تبعییت ایشان اداء اجر رسالت بود

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: دوشنبه 19 تير 1396

مقاله ای در خصوص «مباهله»

 نويسنده :محدثه بهمدی


مباهله از ریشه‌ی "بهل" در لغت به معنای رها کردن آمده و "ابتهال" که از همان ماده است به معنای تضرع و خضوع در دعا معنا شده است.[1] اما مباهله در قرآن کریم به معنای ملاعنه و لعن و نفرین یکدیگر مطرح شده است؛[2] پس لعن از لوازم دعای انسان به حساب میآید که در قرآن به این معنا بیان شده و علماء به این اعتبار، ابتهال را به لعن معنا کرده‌اند.[


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: یکشنبه 18 تير 1396

همراه با چهار دلیل محکم

فَمَنْ حَاجَّکَ‌ فِیهِ مِن بَعْدِ مَاجَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أبْنَاءَنـَا وَأبْنَآءَکُمْ وَنِسَاءَنـَا وَنِسَاءَکُمْ وَأنفُسَنَا وَأنفُسَکُمْ ثُمَّ نـَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللهِ عَلَی الْکَذبِینَ



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: شنبه 17 تير 1396

مباهله و حقانیت دین اسلام

پس از فتح مكه در سال هشتم هجرى و درخشش قدرت اسلام در جزيرةالعرب، پيروان ديگر اديان و مذاهب و رهبران و رجال سياسى و مذهبى توجه خاصى به اسلام و مسلمانان و به كانون اين قدرت عظيم يعنى مدينة الرسول پيدا كردند. اين امر زمينه مناسبى را براى نشر و گسترش شعاع اسلام تا اقصى نقاط حجاز و حتى خارج از آن فراهم آورد و پيامبر اسلام توانست از اين فرصت بخوبى استفاده كند و با ارسال نامه‏ ها و نمايندگان ويژه به رؤساى بلاد و زمامداران كشورها آنها را به پذيرش اسلام و يا به رسميت شناختن دولت اسلامى و التزام به مقررات آن فرا خواند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: شنبه 17 تير 1396

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭﺍﻗﻌﺔمباهله

نتیجه تصویری برای مباهله

 ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﺔ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﻣﺜﺒﺖ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺍﺭﺯﺵ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺑﻪ ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﻰ ﺭﺿﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ ﻭﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﻌﻀﻰ ﻋﺒﺎﺭﺕ، ﺍﺯﻧﻈﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺍﻧﻴﻢ

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 15 تير 1396

درس‌هایی از واقعه مباهله

نتیجه تصویری برای مباهله

 بیست وچهارمذی‌الحجه روز مباهله پیامبر اسلام(ص) با ساکنان مسیحی نجران است که مرور این واقعه درس‌های بزرگی برای نسل‌های امروز امت‌های اسلامی به همراه دارد .

 روز بیست و چهارم ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری پیامبر(ص) طی نامه‌ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کردند و چون مردم نجران حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند، پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کردند.


یا توجه به حقانیت ادعای پیامبر اکرم(ص) و حضور ایشان به همراه اهل بیت خود برای امر مباهله(نفرین کردن کسی در حق دیگری)، اهالی نجران بر حقیقت ایشان پی برده و از مباهله خودداری کردند پس از گذشت سالها  می توان درس های بزرگی از این واقعه گرفت  یکی از درس‌های بزرگ واقعه مباهله ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان است .ایستادگی در برابر دشمنان آنان را بر باطل بودن 



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 15 تير 1396

حقیقت نابی به نام اسلام

تصویر مرتبط

روز مباهله در بیست و چهارم ذی الحجه سال دهم هجری میان پیامبر گرامی اسلام و قوم نصارای نجران رخ داد.آنگاه که آنان بعد ازگفت وگو با پیامبر حاضر به پذیرش حق نشدند جبرئیل نازل شد و فرمان مباهله را داد.درهمین ابتدا بهترمی بینم درباره معنی مباهله صحبت کنم تا موضوع کامل مشخص شود .
مباهله از ریشه بهل و بر وزن مُفاعِلَة است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد: رها کردن و به خود واگذاشتن، دعایی که همراه با تضرع و اصرار باشد و کم بودن آب و

معنای اصطلاحی آن زمانی که دو یا چند نفر بر سر مساله ای اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع می شوند و به درگاه خداوند تضرع می کنند و از خداوند می خواهند که آن کس را که باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد.

وقتی مسیحیان نجران چشم هایشان را بر حقیقت اسلام، و نبوت رسول خدا بستند و از درک منطق و استدلال خارج شدند خداوند به رسولش فرمان داد تا آنان را دعوت به مباهله کند تا بدانند زمین بر مدار دین رسول خدا می چرخد؛ تا بدانند که درختان و سنگریزه ها شهادت خواهند داد به حقانیتش و یقین کنند که دعوی دین حق شک بر نمی دارد.
به رسول خدا وحی شد که تو قدم هایت بر شانه های عرش است، چنانکه دل ابراهیم در آتش نمرود نلرزید، قلب تو نیز در روز مباهله نخواهد لرزید. چشم های تو نافذتر از آنند که گمان می برند. دست های تو در دست حقیقت است اما دست های آنان در دست باطل است.
علی با توست و حق با علی، فاطمه با توست و حق با فاطمه، حسن و حسین با تواند و حق با حسن و حسین است نكته‌ى مهم در باب مباهله این است

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 15 تير 1396


مباهله از نگاه امام صادق ع

نتیجه تصویری برای مباهله



در تفسیر قمى از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت آورده شده  که ایشان فرمودند:

نصاراى نجران وقتى براى وفد و شرفیابى حضور رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ حرکت مى‏ کردند، سه نفر از بزرگانشان به نام اهتم و عاقب و سید با آنان همراهى نمودند، در مدینه وقتى موقع نمازشان رسید، ناقوس نواخته به نماز ایستادند، اصحاب رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ عرضه داشتند




نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 15 تير 1396

مباهله اثبات حقیقت اسلام 

تصویر مرتبط

مباهله در واقع مرحله ای است که دین اسلام در برابر لجاجت کسانی که نمی خواستند قدرت و حقانیت اسلام را قبول کنند به پیروزی رسید.نجران منطقه ای در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار داشت که هفتاد دهکده تابع خود داشت. 

پیامبر اسلام در سال دهم هجرت نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و طی آن مسیحیان نجران را به دین اسلام دعوت کرد. نمایندگان پیامبر اسلام، عتبه بن غزوان و عبدالله بن ابی‌امیه و الهدیر بن عبدالله و صهیب بن سنان، نامه را به اسقف مسیحیان نجران رساندند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 15 تير 1396

علت پیش آمد مباهله


چرا مباهله و نفرین به جای مناظره و گفت و گو راه نهایی انتخاب شد ؟ پرسشی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می دارد این است که اگر پیامبران برای هدایت و راهنمایی آمده اند و اگر آنان از روی لطف الهی بر انگیخته شده اندو اگر آنان مظهر و تجلی کامل رحمت و مهر و دلسوزی برای بشریت هستند، چرا اقدام به نفرین و یا درخواست نابودی اقوام و امت ها و حتی بشریت می کنند و خشک و تر و پیر و جوان را می سوزاند و نیست و نابود می کنند؟مگر پیامبران به عنوان راهنمایان و روشنگران و آموزگاران سعادت و خوشبختی بشر بر انگیخته نشده اند؟ اگر چنین است پس چرا با این همه ابزارها و راه و روش های روشنگری ، رفتاری غیر اخلاقی و خشونت بار در پیش گرفتند و اقدام به لعن و نفرین و نابودی انسان گرفته اند؟



نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 13 تير 1396

قبول جزيه اذعان به ذلت



بزرگان نجران پس از دیدن نشانه های عذاب الهی و ترس از نابودی و هلاکت سریع از مباهله منصرف شده و با ذلت و خواری به پرداخت جزیه تن در دادند.


.




نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 08 تير 1396

نگاهی به جایگاه فاطمه زهرا علیهاالسلام در آیه مباهله

 آیه مباهله بر صداقت و عصمت گفتاری و رفتاری اصحاب کساء علیهم‏السلام دلالت دارد.
به اعتراف دانشمندان فریقین، روایات متواتری وجود دارند که پیامبر گرامی صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله به جای «انفسنا»، حضرت علی علیه‏السلام را و به جای «نسائنا»، حضرت فاطمه علیهاالسلام را و به جای «ابنائنا» حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهماالسلام را برای مباهله با نصارای نجران به عنوان گواه نبوّت از میان همه امّت به همراه بردند.
برخی از دانشمندان اهل سنّت این امر را متفّقٌ علیه و برخی دیگر اجماعی می‏دانند. روایات مباهله با بیش از 51 طریق متفاوت از 37 تن از بزرگان دین روایت شده ‏اند. برخی دانشمندان اهل سنّت شبهاتی را نیز مطرح کرده‏ اند، اما این شبهات هیچ پایگاه علمی ندارند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: چهارشنبه 07 تير 1396

مباهله، دلیل حقانیت پیامبرص- آيت الله مكارم شيرازي  


خداى متعال در آیه 61 سوره «آل عمران» به پیامبر (صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: (هر گاه بعد از علم و دانش که [درباره مسیح] براى تو آمده [باز] کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود [کسانى که به منزله جان ما هستند] دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله مى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم)؛


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 01 تير 1396

تبیین برخی نکات سؤال برانگیز حدیث مباهله:




اگر چه تحقق ما در آیه مباهله از زاویه سبب نزول آن است، امّا نپرداختن به برخی نکات این روایت، می‌تواند صحت حدیث را زیر سؤال ببرد! یکی از سؤالهای مطرح در حدیث مباهله این است که: حسن و حسین (ع) پسران دختر پیامبر (ص) هستند، به چه دلیل آنان را پسران پیامبر (ص) گفته‌اند، با این که پسر، منتسب به پدر و جدّ پدری است؟

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: پنجشنبه 01 تير 1396

درمباهله چه ارزشهایی به نمایش گذاشته شد؟

دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مباهله، یکی از نشانه‌های صدق دعوت و ایمان قاطع او می‌باشد. جریان مباهله، علاوه بر این که علم خاص پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نشان می‌دهد، تأثیر دعا و نیایش آن حضرت را نیز کاملاً آشکار می‌سازد. گرچه در این آیه، به تأثیر و نتیجه‌ی مباهله تصریح نشده اما از آنجا که این کار به عنوان آخرین حربه، بعد از اثر نکردن منطق و استدلال، مورد استفاده قرار گرفته، دلیل بر این است که منظور، ظاهر شدن اثر خارجی این تمرین است نه تنها یک تمرین ساده

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394

نکات تفسیری در مورد آیه مباهله

1- دعوت به مُباهَلَه یک دلیل روشن بر حقانیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله

در آیه ی فوق خداوند به پیامبر خود دستور می دهد که هر گاه پس از استدلالات روشن پیشین کسی درباره ی عیسی با تو گفتگو کند، و به جدال برخیزد، به او پیشنهاد «مباهله» کن که فرزندان و زنان خود را بیاورد و تو هم فرزندان و زنان خود را دعوت کن و دعا کنید تا خداوند دروغگو را رسوا سازد.

مسئله ی «مباهله» به شکل فوق شاید تا آن زمان در بین عرب سابقه نداشت و راهی بود که صد در صد حکایت از ایمان و صدق دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله می کرد.

چگونه ممکن است کسی که به تمام معنی به ارتباط خویش با پروردگار ایمان نداشته باشد وارد چنین میدانی گردد؟ و از مخالفان خود دعوت کند بیایید با هم به درگاه خدا برویم و از او بخواهیم تا دورغگو را رسوا سازد، و شما به سرعت نتیجه ی آن را خواهید دید که چگونه خداوند دروغگویان را مجازات می کند، مسلماً ورود در چنین میدانی بسیار خطرناک است زیرا اگر دعای او به اجابت نرسد و اثری از مجازات مخالفان آشکار نشود نتیجه ای جز رسوائی دعوت کننده نخواهد داشت، 


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394

مباهله واثبات توحید،نبوت و امامت


بیست و چهارم ذی الحجه یادآور یک رخداد تاریخی مهم در اسلام و زمان حیات پیامبر اعظم(ص) است، در این روز حقیقت اسلام آشکار شدو مهر تاییدی بر رسالت و اثبات حقانیت نبی اکرم(ص) زده شد.علاوه بر آن حقانیت امام على (ع) و حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع)و امام حسين (ع) نیز اثبات شد

با نزول آیه‌ای«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»  بر رسول الله نعمت بر مسلمانان تمام شد.خداوند دستورداد كه پيامبر همراه امام على (ع) و حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع)و امام حسين (ع) براى مباهله بيرون روند

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 23 تير 1394

مباهله در روایات و تفاسیر اهل سنت


آیه مباهله چیست؟


سوره آل عمران، آیه ۶۱:

فمن حآجَّکَ مِن بَعْدِ ما جآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَعْنَتَ اللّهِ عَلىَ الْکاذِبینَ «هر گاه بعد از علم و دانشى که(درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را; ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را; ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود; آنگاه مباهله کنیم; و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»

برخی از منابع شان نزول آیه مباهله در کتب اهل سنت


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: دوشنبه 22 تير 1394

مباهله سند حقانيت شيعه

Image result for ‫مباهله‬‎

نزول آيه مبارکه مباهله، واضحترين دليل بر فضيلت و عالي ترين مدرک براي حقانيت باورهاي شيعه در مورد امامت و خلافت علي عليه السلام بعد از رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي‌باشددر نزول اين آيه یک حقيقت غيرقابل انکار که از نگاه تمام اندیشمندان شيعه و اهل سنت جاي ترديد و شبهه ای در آن وجود ندارد این است که وجود مقدس اميرمؤمنان علي عليه السلام به منزله جان پيامبر شناخته شده است

که این موضوع اثبات مي‌کند که هیچ شخصی بعد از رسول الله در عالم امکان، شايستگي جانشيني حضرت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله  بعد از رحلت را ندارد


نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: یکشنبه 21 تير 1394


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog