close
تبلیغات در اینترنت
آشنایی با بسيج خواهران .
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكاذِبِينَ» سوره آل عمران آيه 61 «پس هركس در اين باره پس از دانشى كه تو را حاصل آمده، با تو محاجه كند، بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏گويان قرار دهيم»



موضوعات

نویسندگان

آرشیو مطالب

لینکستان

مراجع تقليد


نرم افزار وب



آواي وبلاگ



 آشنایی با بسيج خواهران
معرفی
همزمان با تشكيل ارتش 20 ميليوني به فرمان حضرت امام خميني(ره) در سال 58 به منظور دفاع از آرمانهاي والاي انقلاب اسلامي، بسيج خواهران نيز با جذب و سازماندهي خيل عظيم بانوان متعهد و ايثارگر ميهن اسلامي، در پشتيباني از جبهه هاي نبردحق عليه باطل و بعد از جنگ درصحنه هاي سازندگي علمي، فرهنگي، اجتماعي و عرصه هاي مختلف جامعه در پويايي و تحول و پيشرفت جامعه اسلاميان در تلاش مي باشند. برگزاري جشنواره هاي ورزشي، فرهنگي، مسابقات قرآن كريم، آموزش هاي عقيدتي ـ سياسي ـ نظامي ـ هنري ، از جمله فعاليتهاي بسيج خواهران در رده هاي مقاومت بسيج مي باشد.

آشنايي با طرح صدرا:

اهميت و ضرورت :

طرح صدرا با موضوعيت مطالعه دقيق كتب استاد شهيد مطهري به منظور ارتقاي سطح آگاهيهاي فرماندهان و اعضاي شوراي پايگاه به عنوان آخرين و گسترده ترين تشكيلات بسيج مي تواند گام بسيار مهمي در جهتهايي كه در زير بر مي شماريم باشد:

افزايش قدرت پاسخگويي فرمانده و اعضاي شورا به سوالات فرهنگي ـ اعتقادي

افزايش قدرت علمي فرمانده و اعضا در حفظ آگاهانه اصول و تدين

تبديل اعضاي عادي به اعضاي فعال در زمينه هاي مختلف علمي

ايجاد زمينه جذب و حفظ و انسجام بيشتر

شناسايي و تربيت نيروهاي مبلغ و مدرس از بين اعضاي شوراي پايگاه

هدف:

سازماندهي فرهنگي بسيجيان به منظور ايجاد معرفت ديني عميق ـ جامع و پاسخگويي به سوالات جوانان 

انتشار دانايي هاي تعهد آور در بين جوانان و تربيت نيروهاي جوان براي جذب جوانان

تفهيم آموزه هاي ديني و بسط دين داري و دين گستري در بين جوانان بسيجي خواهر

ايجاد تفكر بسيجي به منظور تحقق شعار اصولگرايي ـ ساده زيستي و سخت كوشي


طرح كوثر تلاوت

اين طرح يكي از طرح هاي خاص بسيج خواهران در سال 81 مي باشد كه به منظور ايجاد بستر مناسب جهت تشويق خواهران بسيج به مطالعه و فهم متون قرآن كريم مي پردازد. از جمله اهداف مهم اين طرح مي توان به موارد زير اشاره كرد كه در سطح حوزه ها و پايگاههاي مقاومت بسيج خواهران برگزار مي گردد

احياي قلوب و تطهير نفوس و مداومت فهم عميق معارف و فرهنگ قرآني

ايجاد زمينه ي مناسب به منظور تحقق اوامر مقام معظم رهبري و فرماندهي معظم كل قوا آيت الله الظمي خامنه اي
-جهت بخشيدن به جلسات قرائت قرآن كريم

ايجاد زمينه ي رشد چهره هاي قرآني در بين خواهران

منبع اصلي بحث هاي قرآني ، تفسير نمونه در دو قالب ذيل خواهد بود:

الف) تفسير ترتيبي با منبع تفسير نمونه در خصوص سوره هاي انعام، نساء، احزاب، نور، مريم، يوسف و حجرات

ب) تفسير موضوعي با منبع تفسير نمونه با موضوعيت زن از ديدگاه قرآن 

نقش دفاعي زنان در تاريخ معاصر ايران

تاريخ معاصر ايران، شاهد گويايي براي حضور همه جانبه و فعالانة زنان مسلمان ايران، در صحنه هاي گوناگون دفاعي رزمي، سياسي و اجتماعي مي باشد. خصوصا هنگامي كه احساس شود ارزش هاي اسلامي در معرض خطر قرار گرفته است ديگر هيچ نيرويي تاب مقاومت در برابر شور انقلابي زنان را ندارد.

با نگاهي كوتاه به شكل گيري نهضت مشروطه، در مي يابيم هر جا كه اعتراض و نارضايتي عموم مردم به صورت تجمع و تظاهرات و سر دادن شعار رخ داده است زنان نيز در كنار مردان حاضر بوده و دليرانه از حقوق مردم جامعه دفاع مي كردند. در دوران مشروطه، اعتصابات و اعتراضات عمومي مردم، به خصوص در تهران، تبريز، اصفهان، شيراز، رشت و مشهد، همواره شاهد حضور زنان در صحنه براي دفاع از ارزش هاي ديني و تقويت روحية مردان بوده است. به هر حال دخالت و مشاركت زنان در نهضت هاي ملي و اسلامي از دير باز تاكنون غير قابل انكار مي باشد. به طوري كه دولتمردان و حكام وقت به نقش حساس و حياتي زن پي برده بودند. آنان مي دانستند كه زنان با قيام خود، مردان را به ميدان مي كشانند و در صدد بر آمدند تا با نقشه هايي شوم زنان را از ميدان مبارزه خارج سازند. تداوم اين توطئه ها از زمان قاجار تا حكومت رضاخان منجر به بررسي راه هايي براي به انحراف كشاندن و مصرفي نمودن بانوان شد. براي سركوبي قهر انقلابي يك ملت كافي است تا زنان آن ملت را از ايفاي نقش اساسي و اصلي خويش باز داشته و از آنان افرادي تجمل گرا، خوشگذران و بي دين ساخت. دقيقا در همين راستا بود كه سيل انبوه كتاب هاي داستان، شعر، نمايشنامه ها، مجلات و روزنامه ها با مضامين عشقي و موضوعات جنسي براي انحراف اذهان، به سوي خصوصا زنان جامعه، سرازير شد. مراكز فحشا، قمارخانه ها، شراب فروشي ها و سينماها نيز به سهم خود سبب تقويت افكار منحرف را فراهم مي آوردند. ولي هشياري و بيداري زنان مسلمان ايران توطئه هاي شوم مزدوران استكبار را خنثي مي ساخت.

در مسئله كشف حجاب، كه با شكست كامل روبرو شد، اعتقاد راسخ و تزلزل ناپذير زنان مسلمان به ثبوت رسيد. زنان با حفظ حجاب خويش، حتي در زير لگدهاي عمال حكومت وقت، حاضر به واگذاري چادر نبودند و اين مبارزه اي بود فراگير عليه نابودي و فراموشي سنتهاي اسلامي و حكايت از شعور بالاي سياسي مردم و زنان ايران مي كرد. بديهي است، كه در يان ميان بعضي از زنان، فريب مظاهر دروغين و پوچ فرهنگ هاي بيگانه و تبليغات براي اشاعة آنها را خورده و تحت عناوين جعلي از قبيل تجددگرايي و پيشرفت در دام خود فراموشي و خدا فراموشي گرفتار آمدند. اما سخن ما، از زن ايراني است. زن مسلمان ايراني كه شيفتة آداب و سنن اسلامي است و بارها با حضور محجوبانه خود در تظاهرات عليه رژيم هاي منحوس و سر سپرده، مشت محكمي بر دهان ياوه گويان زد. حضور زنان شيردل با اطفال در آغوش كشيده در مقابل مسلسل ها و تانكهاي دژخيمان رژيم پهلوي موجد مردانگي و فداكاري ثبت نشده و مثال زدني آنان در تاريخ معاصر مي باشد. زناني كه بر علية قضية كشف حجاب دست به تظاهرات عظيمي زده و خواستار آزاد بودن در رفتار بر اساس اسلام بودند. همت و فداكاري زنان مجاهد، فعال و كارآمد بودن ايشان، ايستادگي در مقابل ستم با مشت هاي گره كرده، تحمل رنج ها و مصائب با وجود از دست دادن فرزند، شوهر و برادر دلالت بر جلوة نور قرآن و اسلام در قلوب آنها مي كند و ايشان را در رديف زنان بزرگ صدر اسلام قرار مي دهد.

حضرت امام خميني «ره» بنيان گزار كبير انقلاب اسلامي ايران، در قسمتي از فرمايشات خويش در تجليل از زنان مي فرمايد: 

“من از شجاعت هاي زنان ايران ... احساس غرور مي كنم. شما زنان دلير در اين پيروزي، پيشقدم بوده و هستيد، شما مردان را تشجيع كرديد. ما همگي مديون شجاعت هاي شما، زنان شيردل هستيم.»()

از ديدگاه حضرت امام، قدرت مردان به هنگام نبرد، با ديدن مشاركت زنان در جنگ، دو چندان مي گردد زيرا كه اصولا مردان نسبت به زنان حساس بوده (2) و رفتار و گفتار زنان در ايجاد جنبش و حركت در مردان تأثير بسزايي دارد. اما اوج شجاعت، شكوه و ايثار زنان مسلمان ايراني در جريان جنگ تحميلي و دوران هشت سال دفاع مقدس مشاهده مي گردد. پس از تجاوز دشمن بعثي به ميهن اسلامي ما، در حالي كه بسياري از اهالي شهرهاي مرزي، به سوي مناطق امن تر گريخته بودند، تعدادي از زنان و دختران جوان عليرغم همة احتمالات موجود مبني بر اسارات، شكنجه، آزار و كشته شدن توسط متجاوزين، در شهرها با ارده اي استوار باقي ماندند و به دفاع از دين و ميهن برخاستند. انجام خدمات پشتيباني و امداد رساني نيز به عهدة ايشان بود. مادران و همسران مؤمن و انقلابي به دليل نداشتن درك درستي از شرايط موجود، با تشويق و ترغيب پسران، دختران و شوهران خويش، نيروي انساني لازم براي دفاع از مرزهاي ميهن اسلامي را تأمين مي نمودند. در ماه هاي آغازين جنگ، به دليل فقدان امكانات لازم، و عدم سازمان دهي نيروها، رزمندگان اسلام نياز شديدي به حمايت و پشتيباني داشتند. زنان با تلاشي وصف ناپذير، در كار تداركات و پشتيباني فعاليت كرده و وجودشان در جاي جاي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل چه در نقش يك رزمندة مسلمان و چه به عنوان امدادگر و يا كسي كه در كار تهيه و جمع آوري كمك هاي مردمي بود، اسباب دلگرمي رزمندگان و ملت ايران را فراهم مي آورد. از طرفي حضور خانواده ها و خصوصا زنان در شهر و رفت و آمد آنها در شرايط جنگي نشان مي داد كه هنوز زندگي جريان داشته و اراده هاي پولادين زنان با واژة تسليم شكست هيچ آشنايي ندارد. 

آنها كه شب و روزشان را در راه كمك و ياري رساندن به رزمندگان اسلام سپري مي كردند، و سر از پا نمي شناختند.

كدام رزمنده اي با ديدن اين مناظر، متأثر نگشته و روحيه و عزمش تقويت و راسخ نمي گردد. غيرت مردان اجازه نمي دهد تا در مقابل ديدگان آنها، زنان شان را به اسارت و بندگي گرفته و مورد اذيت و آزار قرار دهند. به درستي كه زنان پي به اهميت نقش خود برده و با ظرافت هر چه تمام تر به ايفاي آن پرداختند. در همين رابطه حضرت امام «ره» فرمود:

)“زن ها هستند كه ملت ها را تقويت مي كنند، شجاع مي كنند ..)

نقش زنان در دفاع از ارزش هاي اسلامي و ملي بسيار حائز اهميت مي باشد. اين دفاع متعلق به مناطق خاصي نيست. چه در داخل شهرها باشد، چه در جبهه هاي نبرد، چه مبارزة مستقيم باشد چه ياري رساندن به رزمندگان، تقويت روحية ايشان و پرستاري از آنها. زيرا دفاع در نفس خود نوعي مبارزه محسوب مي گردد. مجددا به فرمايشات حضرت امام استناد مي كنيم: “ شما بانوان در پشت جبهه آن فعاليتي را مي كنيد، كه آن سلحشوران در جبهه ها ... “(1)

يعني مبارزة زنان در پشت جبهه ها، برابر است با مبارزة مسلحانة مردان در خطوط مقدم جبهه و جنگ. پس از انقلاب اسلامي شاهد حضور جدي تر زنان در صحنة دفاع مي باشيم. همان طور كه مي دانيم به دنبال فرامين حضرت امام «ره» كه ناشي از ژرف انديشي و بينش عميق ايشان بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به منظور دفاع از مرزهاي ميهن اسلامي، كميتة انقلاب اسلامي براي حفظ امنيت داخلي و بسيج مستضعفين به جهت داشتن آمادگي لازم دفاعي در امور غير مترقبه و بهره برداري از نيروهاي مردمي در صورت لزوم، تشكيل گرديدند. عضويت فعال زنان در هر يك از اين نهادهاي مقدس و انجام وظيفه در راستاي مأموريت هاي محوله، بيانگر سهم مؤثر آنان در حفاظت از انقلاب و دفاع از دستاوردهاي انقلاب مي باشد. ضمن اين كه بسيج خواهران همزمان با تشكيل بسيج به منظور جذب، سازمان دهي و آموزش زنان داوطلب در سال 1358 بنيان نهاده شد. آموزش نظامي خواهران بسيجي يكي از وظايف مهم بسيج خواهران بود كه به طور جدي و فراگير از سال 64 آغاز و در سراسر كشور به مورد اجرا گذاشته شد. در ميان شهداي جنگ تحميلي به پاسداران و بسيجيان زن شهيد نيز بر مي خوريم.


--------------------------------------------------------------------------------

1- نقش زنان در دفاع، مركز مطالعات و پژوهش هاي نيروي مقاومت بسيج، ص 28

2- همان منبع، صفحة 29

1- همان منبع صفحه 28

1- همان منبع صفحه 29.

نویسنده:صادق سحرخوان ؛ تاریخ: سه شنبه 08 بهمن 1392


درباره وب

چت باکس

كتابخانه وبلاگ

لوگو دوستان
آخرين مطالب:|

codes and tools for blog